MUDr. Lubomír Exner, MBA, RNDr. Tomáš Raiter, Ing. Dita Stejskalová: STRATEGICKÝ MARKETING ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ Zdravotnická zařízení procházejí v současnosti velmi složitým a dynamickým obdobím. Ne vždy a ne všude se s problémy umějí vyrovnat, často scházejí zkušenosti, kvalitní informace nebo cílevědomý a inspirovaný strategický marketing. Pokud toho chybí více, pak se zdravotnická zařízení dostávají do finančních problémů, které mohou na dlouhou dobu zastavit odborný i ekonomický růst a ohrozit jejich samotnou existenci. K tomu, aby pacient byl opravdu vítaným a váženým zákazníkem, má bohužel mnoho zdravotnických zařízení hodně daleko. Problémy nejsou často jen v penězích či v „koncepcích“, mnohdy to jsou přetrvávající zastaralé praktiky, nesprávná nebo téměř žádná efektivní komunikace s pacienty, uvnitř zařízení či s okolím. První česká kniha o strategickém marketingu ve zdravotnických zařízeních přináší všem, kteří chtějí a mohou marketingovými prostředky povýšit česká zdravotnická zařízení na vyšší úroveň, mnoho inspirativních návodů. Jednotlivé kapitoly se zabývají podstatou strategického managementu, arzenálem současného marketingového stratéga zdravotnického zařízení a vlastní realizací strategie – řízením marketingového mixu; významná část knihy je věnována řízení komunikace zdravotnického zařízení, metodám průzkumu spokojenosti pacientů a vyhodnocování výsledků těchto průzkumů. Potřebnou součástí knihy jsou i internetové zdravotnické odkazy a seznam literatury pro další studium. Kniha autorů Lubomíra Exnera, Tomáše Raitera a Dity Stejskalové „Strategický marketing zdravotnických zařízení“, kterou vydalo nakladatelství Professional Publishing, je dobrou inspirací pro všechny manažery, kteří mají zájem vést své zdravotnické zařízení v etapě sílící konkurence cestou k úspěchu: k prosperitě, doprovázené spokojenými pacienty. MUDr. Lubomír Exner, MBA, RNDr. Tomáš Raiter, Ing. Dita Stejskalová: STRATEGICKÝ MARKETING ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍ. Vydalo nakladatelství Professional Publishing, 188 stran, cena výtisku je 248.- Kč včetně DPH. OBSAH : ÚVOD 9 KAPITOLA I. OBHAJOBA STRATEGIE VE ZDRAVOTNICTVÍ 11 KAPITOLA II. ARZENÁL SOUČASNÉHO MAREKTINGOVÉHO STRATÉGA ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ 19 Analýza a řízení tržní matrix 20 Trendová analýza 25 Segmentace a nové přístupy k nim 27 Analýza KFS (Key Factors of Success) 33 Benchmarking 35 Hodnocení sebe sama při tvorbě strategie – Value Assessment 37 Hodnocení konkurentů – Competitive Assessment 40 Share of voice a Market Power 43 Řízení příležitostí a rizik zdravotnického zařízení 44 Výběr a formulace konečné podoby strategií 49 KAPITOLA III. REALIZACE STRATEGIE - ŘÍZENÍ MARKETINGOVÉHO MIXU VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ 53 Marketingový mix a jeho strategické pojetí 53 Řízení mixu ve vztahu ke strategii 54 Řízení zákaznických hodnot – Customer Values 57 Proč a jak řídit kvalitu strategicky? 58 Konvenience a její řízení 61 Řízení nákladů jako hodnoty 63 KAPITOLA IV. ŘÍZENÍ KOMUNIKACE ZDRAVOTNICKÉHO ZAŘÍZENÍ 65 Úvod do komunikace 65 Plánování strategické komunikace 71 Od identity k image značky 81 Interní komunikace 89 Komunikace s médii 105 Krizová komunikace 114 Jak vybírat externí poradce a agentury 125 KAPITOLA V. KVALITA ZDRAVOTNÍ PÉČE OČIMA PACIENTŮ 129 Proč by měl být vlastně pacient spokojen? 130 Dvě dimenze kvality ve zdravotnictví. 136 Iluze a skutečnost. 136 Co je to spokojenost? 137 Jak měřit kvalitu zdravotní péče u pacientů? 141 Co s výsledky? 160 KAPITOLA VI. ORGANIZACE A ŘÍZENÍ MARKETINGU VE ZDRAVOTNICKÝCH ZAŘÍZENÍCH 167 Marketingové systémy 167 Hodnocení účinnosti strategií a měření výkonnosti zdravotnického zařízení 173 Organizace, struktura a hierarchie marketingu ve zdravotnickém zařízení 177 Marketingové implementační desatero zdravotnického zařízení 179 Internetové zdravotnické odkazy –stručný přehled 181 Literatura 184 |