Jiří Ciencala a  kol.

 

PROCESNĚ ŘÍZENÁ ORGANIZACE

Tvorba, rozvoj a měřitelnost procesů

 

OBSAH

PŘEDMLUVA........................................................................................................9

1 BUSINESS PROCESS MANAGEMENT..........................................................11

1.1 Kořeny procesního řízení v TŽ....................................................................11

1.2 Trendy v ocelářství pro 21. století...............................................................12

2 STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ SPOLEČNOSTI........................................................17

2.1 Strategie TŽ.................................................................................................17

2.2 Systém řízení TŽ.........................................................................................20

2.3 Řízení skupiny TŽ.......................................................................................21

2.4 Integrace a rozvoj systému řízení................................................................22

2.5 Leadership...................................................................................................24

3 PROČ A JAK PROCESNÍ ŘÍZENÍ?................................................................27

3.1 K nejdůležitějším pojmům spojeným s procesním řízením........................27

3.2 Proč zavádět procesní řízení?......................................................................28

3.3 Základní charakteristiky procesního řízení.................................................29

3.4 Přínosy a omezení procesního řízení...........................................................30

3.5 Typy procesů...............................................................................................32

3.6 Základní etapy implementace procesního řízení.........................................33

3.7 Důvody zavádění procesního řízení v TŽ...................................................36

3.8 Cesta k procesnímu řízení...........................................................................36

3.8.1 Role systému kvality............................................................................36

3.8.2 Okolnosti přechodu na procesní řízení.................................................38

3.9 Východiska zavádění procesního řízení......................................................40

3.9.1 Aplikace požadavků normy EN ISO 9001:2000..................................40

3.9.2 Budování nového informačního systému.............................................40

3.9.3 Firemní kultura a zapojení zaměstnanců do vytváření hodnot.............40

3.9.4 Slabiny liniového modelu řízení...........................................................41

3.10 Zásady pro přechod na procesní řízení......................................................41

3.11 Projekty zavádění procesního řízení v TŽ................................................42

3.11.1 Projekt Systém řízení TŽ – 3. etapa

„Přechod na procesní systém řízení“.............................................................43

3.11.2 Projekt Intelektuální kapitál - Modul M3

„Rozvoj procesního řízení“............................................................................46

3.11.3 Projekt Procesní řízení v TŽ – 2. etapa...............................................47

3.12 Přínosy a omezení zavádění procesního řízení..........................................49

3.12.1 Přínosy................................................................................................49

3.12.2 Omezení..............................................................................................50

3.12.3 Doporučení.........................................................................................50

4 VYBRANÉ METODY A NÁSTROJE PRO PROCESNÍ ŘÍZENÍ....................53

4.1 Charakteristika vybraných metod a nástrojů

pro nastavení systému procesů..........................................................................53

4.2 Modelování a popis procesů........................................................................56

4.3 Nastavení systému procesů v TŽ.................................................................59

4.3.1 Modelování procesů..............................................................................59

4.4 Typy procesů...............................................................................................60

4.4.1 Hlavní proces........................................................................................60

4.4.2 Podpůrné procesy.................................................................................61

4.4.3 Mapa procesů........................................................................................63

4.4.4 Vazby mezi procesy..............................................................................65

4.4.5 Kompetence v procesech......................................................................66

5 MĚŘENÍ VÝKONNOSTI PROCESŮ...............................................................69

5.1 Východiska a ukazatele pro měření výkonnosti procesů............................69

5.2 Role vlastníka v měření výkonnosti procesů..............................................74

5.3 Měření výkonnosti procesů v TŽ................................................................75

5.3.1 Hodnocení efektivnosti hlavního
Realizačního procesu (Nákup – Výroba – Prodej)........................................79

5.4 Nástroje měření výkonnosti procesů...........................................................80

5.4.1 Tradiční přístup k měření výkonnosti..................................................80

5.4.2 Paralelní soustava poměrových ukazatelů...........................................80

5.4.3 Balanced Scorecard.............................................................................82

6 PŘEZKOUMÁNÍ STAVU PROCESŮ..............................................................83

6.1 Interní audity procesů..................................................................................84

6.2 Sebehodnocení............................................................................................86

6.3 Benchmarking procesů................................................................................91

6.4 Přezkoumání procesů TŽ interním auditem................................................96

6.4.1 Audit podpůrných procesů...................................................................97

6.4.2 Audit výrobních procesů......................................................................99

6.4.3 Kvalifikace a příprava auditorů pro provádění procesních auditů.......99

7 ZLEPŠOVÁNÍ PROCESŮ...............................................................................101

7.1 Vybrané přístupy a metodologie zlepšování procesů................................101

7.2 Zlepšování výkonnosti procesů prostřednictvím Lean Six Sigma............102

7.3 Transformace procesu údržby v TŽ...........................................................111

7.3.1 Zavedení 5S a TPM............................................................................112

7.3.2 Vyhodnocování parametrů procesu údržba........................................114

7.3.3 Hodnocení přínosů metody TPM.......................................................114

7.4 Zlepšování procesu plánování výroby......................................................115

7.4.1 Rozhodnutí o implementaci APS.......................................................115

7.4.2 Očekávání implementace...................................................................116

7.4.3 Stanovení rozsahu projektu................................................................116

7.4.4 Implementace systému.......................................................................117

7.4.5 Dosažené výsledky.............................................................................117

8 PROCESNÍ ŘÍZENÍ V SYSTÉMECH MANAGEMENTU

ORGANIZACÍ....................................................................................................121

8.1 Proces Marketing......................................................................................121

8.1.1 Historie vzniku marketingu...............................................................121

8.1.2 Proces Marketing a jeho vliv na řídící činnosti.................................122

8.1.3 Interakce procesu Marketing s ostatními procesy.............................124

8.2 Proces Informatika...................................................................................125

8.2.1 Informační strategie...........................................................................126

8.2.2 Informační systém.............................................................................127

8.2.3 Řízení procesu Informatika...............................................................128

8.2.4 Přínosy procesního řízení informatiky..............................................130

8.2.5 Dobré zkušenosti...............................................................................130

8.3 Proces Výzkum a vývoj............................................................................131

8.4 Bezpečnost a ochrana zdraví jako součást procesů..................................134

8.4.1 Politika bezpečnosti a ochrany zdraví TŽ..........................................134

8.4.2 Hodnocení účinnosti systému řízení BOZP.......................................137

8.5 Proces Řízení složek životního prostředí..................................................137

8.5.1 Sledování a vyhodnocování souladu s environmentální legislativou.138

8.5.2 Aktualizace interní dokumentace......................................................138

8.5.3 Monitorování a měření složek ŽP......................................................138

8.5.4 Hodnocení výsledků monitorování a měření.....................................139

8.5.5 Projednání výsledků hodnocení, schválení opatření ke zlepšení.......140

9 ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V PROCESECH............................................143

9.1 Reflexe řízení lidí v procesech..................................................................143

9.2 Moderní vzdělávání a rozvoj zaměstnanců...............................................143

9.3 Hodnocení zaměstnanců............................................................................154

9.4 Motivace zaměstnanců a měření spokojenosti..........................................158

9.4.1 Motivace zaměstnanců.......................................................................158

9.4.2 Spokojenost zaměstnanců a její měření.............................................161

10 DůsledkyfinančníkrizePRO managementpodniků.........................................167

LITERATURA....................................................................................................171

ZKRATKY A POJMY........................................................................................175

PROCESS-DRIVEN ORGANIZATION............................................................183

ПРОЦЕССНО управляемAя ОРГАНИЗАЦИя................................................185

ZarządzanieprocesOWE biznesuorganizacji........................................................187

REJSTŘÍK.............................................................................................................189

Přílohy ...................................................................................................................193

 

 

Formát B5, 204 stran, ISBN 978-80-7431-044-7

Vydalo nakladatelství PROFESSIONAL PUBLISHING, cena výtisku je 268.- Kč včetně DPH.

 

 

 

 

 

      LÉKAŘSKÁ                       EKONOMICKÁ

          OSTATNÍ                           EKONOMICKÁ 2

          OSTATNÍ 2                        EKONOMICKÁ 3

DOMŮ