Jiří Ciencala a kol. PROCESNĚ ŘÍZENÁ ORGANIZACE Tvorba, rozvoj a měřitelnost procesů OBSAH PŘEDMLUVA........................................................................................................9 1 BUSINESS PROCESS MANAGEMENT..........................................................11 1.1 Kořeny procesního řízení v TŽ....................................................................11 1.2 Trendy v ocelářství pro 21. století...............................................................12 2 STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ SPOLEČNOSTI........................................................17 2.1 Strategie TŽ.................................................................................................17 2.2 Systém řízení TŽ.........................................................................................20 2.3 Řízení skupiny TŽ.......................................................................................21 2.4 Integrace a rozvoj systému řízení................................................................22 2.5 Leadership...................................................................................................24 3 PROČ A JAK PROCESNÍ ŘÍZENÍ?................................................................27 3.1 K nejdůležitějším pojmům spojeným s procesním řízením........................27 3.2 Proč zavádět procesní řízení?......................................................................28 3.3 Základní charakteristiky procesního řízení.................................................29 3.4 Přínosy a omezení procesního řízení...........................................................30 3.5 Typy procesů...............................................................................................32 3.6 Základní etapy implementace procesního řízení.........................................33 3.7 Důvody zavádění procesního řízení v TŽ...................................................36 3.8 Cesta k procesnímu řízení...........................................................................36 3.8.1 Role systému kvality............................................................................36 3.8.2 Okolnosti přechodu na procesní řízení.................................................38 3.9 Východiska zavádění procesního řízení......................................................40 3.9.1 Aplikace požadavků normy EN ISO 9001:2000..................................40 3.9.2 Budování nového informačního systému.............................................40 3.9.3 Firemní kultura a zapojení zaměstnanců do vytváření hodnot.............40 3.9.4 Slabiny liniového modelu řízení...........................................................41 3.10 Zásady pro přechod na procesní řízení......................................................41 3.11 Projekty zavádění procesního řízení v TŽ................................................42 3.11.1 Projekt Systém řízení TŽ – 3. etapa „Přechod na procesní systém řízení“.............................................................43 3.11.2 Projekt Intelektuální kapitál - Modul M3 „Rozvoj procesního řízení“............................................................................46 3.11.3 Projekt Procesní řízení v TŽ – 2. etapa...............................................47 3.12 Přínosy a omezení zavádění procesního řízení..........................................49 3.12.1 Přínosy................................................................................................49 3.12.2 Omezení..............................................................................................50 3.12.3 Doporučení.........................................................................................50 4 VYBRANÉ METODY A NÁSTROJE PRO PROCESNÍ ŘÍZENÍ....................53 4.1 Charakteristika vybraných metod a nástrojů pro nastavení systému procesů..........................................................................53 4.2 Modelování a popis procesů........................................................................56 4.3 Nastavení systému procesů v TŽ.................................................................59 4.3.1 Modelování procesů..............................................................................59 4.4 Typy procesů...............................................................................................60 4.4.1 Hlavní proces........................................................................................60 4.4.2 Podpůrné procesy.................................................................................61 4.4.3 Mapa procesů........................................................................................63 4.4.4 Vazby mezi procesy..............................................................................65 4.4.5 Kompetence v procesech......................................................................66 5 MĚŘENÍ VÝKONNOSTI PROCESŮ...............................................................69 5.1 Východiska a ukazatele pro měření výkonnosti procesů............................69 5.2 Role vlastníka v měření výkonnosti procesů..............................................74 5.3 Měření výkonnosti procesů v TŽ................................................................75 5.3.1 Hodnocení efektivnosti hlavního 5.4 Nástroje měření výkonnosti procesů...........................................................80 5.4.1 Tradiční přístup k měření výkonnosti..................................................80 5.4.2 Paralelní soustava poměrových ukazatelů...........................................80 5.4.3 Balanced Scorecard.............................................................................82 6 PŘEZKOUMÁNÍ STAVU PROCESŮ..............................................................83 6.1 Interní audity procesů..................................................................................84 6.2 Sebehodnocení............................................................................................86 6.3 Benchmarking procesů................................................................................91 6.4 Přezkoumání procesů TŽ interním auditem................................................96 6.4.1 Audit podpůrných procesů...................................................................97 6.4.2 Audit výrobních procesů......................................................................99 6.4.3 Kvalifikace a příprava auditorů pro provádění procesních auditů.......99 7 ZLEPŠOVÁNÍ PROCESŮ...............................................................................101 7.1 Vybrané přístupy a metodologie zlepšování procesů................................101 7.2 Zlepšování výkonnosti procesů prostřednictvím Lean Six Sigma............102 7.3 Transformace procesu údržby v TŽ...........................................................111 7.3.1 Zavedení 5S a TPM............................................................................112 7.3.2 Vyhodnocování parametrů procesu údržba........................................114 7.3.3 Hodnocení přínosů metody TPM.......................................................114 7.4 Zlepšování procesu plánování výroby......................................................115 7.4.1 Rozhodnutí o implementaci APS.......................................................115 7.4.2 Očekávání implementace...................................................................116 7.4.3 Stanovení rozsahu projektu................................................................116 7.4.4 Implementace systému.......................................................................117 7.4.5 Dosažené výsledky.............................................................................117 8 PROCESNÍ ŘÍZENÍ V SYSTÉMECH MANAGEMENTU ORGANIZACÍ....................................................................................................121 8.1 Proces Marketing......................................................................................121 8.1.1 Historie vzniku marketingu...............................................................121 8.1.2 Proces Marketing a jeho vliv na řídící činnosti.................................122 8.1.3 Interakce procesu Marketing s ostatními procesy.............................124 8.2 Proces Informatika...................................................................................125 8.2.1 Informační strategie...........................................................................126 8.2.2 Informační systém.............................................................................127 8.2.3 Řízení procesu Informatika...............................................................128 8.2.4 Přínosy procesního řízení informatiky..............................................130 8.2.5 Dobré zkušenosti...............................................................................130 8.3 Proces Výzkum a vývoj............................................................................131 8.4 Bezpečnost a ochrana zdraví jako součást procesů..................................134 8.4.1 Politika bezpečnosti a ochrany zdraví TŽ..........................................134 8.4.2 Hodnocení účinnosti systému řízení BOZP.......................................137 8.5 Proces Řízení složek životního prostředí..................................................137 8.5.1 Sledování a vyhodnocování souladu s environmentální legislativou.138 8.5.2 Aktualizace interní dokumentace......................................................138 8.5.3 Monitorování a měření složek ŽP......................................................138 8.5.4 Hodnocení výsledků monitorování a měření.....................................139 8.5.5 Projednání výsledků hodnocení, schválení opatření ke zlepšení.......140 9 ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V PROCESECH............................................143 9.1 Reflexe řízení lidí v procesech..................................................................143 9.2 Moderní vzdělávání a rozvoj zaměstnanců...............................................143 9.3 Hodnocení zaměstnanců............................................................................154 9.4 Motivace zaměstnanců a měření spokojenosti..........................................158 9.4.1 Motivace zaměstnanců.......................................................................158 9.4.2 Spokojenost zaměstnanců a její měření.............................................161 10 DůsledkyfinančníkrizePRO managementpodniků.........................................167 LITERATURA....................................................................................................171 ZKRATKY A POJMY........................................................................................175 PROCESS-DRIVEN ORGANIZATION............................................................183 ПРОЦЕССНО управляемAя ОРГАНИЗАЦИя................................................185 ZarządzanieprocesOWE biznesuorganizacji........................................................187 REJSTŘÍK.............................................................................................................189 Přílohy ...................................................................................................................193 Formát B5, 204 stran, ISBN 978-80-7431-044-7 Vydalo nakladatelství PROFESSIONAL PUBLISHING, cena výtisku je 268.- Kč včetně DPH. |